Yrityksistä tulee mediataloja parempia sisällöntuottajia

Olen tehnyt yhden työuristani printtimedian parissa erityisesti aikakauslehtipuolella. Vielä kolme vuotta sitten aikkarimaailmassakin uskottiin erinomaisen vakaasti, että lehtibrändi on nimenomaisesti se kauppatavara, johon kuluttaja uskoo.

Jos tuo harha pitäisi paikkansa, ei median alennustilasta tarvitsisi puhua. Jos lehtibrändi todella olisi kuningas, eiväthän levikin silloin laskisi vaan pysyisivät paikoillaan ja mahdollisesti nousisi. Ja jos lehtibrändi todella olisi kuningas, samalla analogialla lehtibrändin pitäisi rulettaa myös verkossa?

Kun katsoo aikakauslehtien verkkosivujen viikkolukuja TNS Metrixistä, ainoat rulettajat ovat Vauva ja Kaksplus. Vauva kerää viikossa 537 000 kävijää, Kaksplus 381 000 kävijää. Molemmat lehtibrändit ovat onnistuneet luomaan nahkansa onnistuneesti verkossa.

Kylmintä on kyyti yleisaikakauslehdillä. Jos printissä menee huonosti, verkossa menee – jos mahdollista – vielä huonommin. Seiska 181 000 viikkokävijää, Hymy 59 000, Seura 37 900, Apu 29 600. Vieläkö joku haluaa puhua lehtibrändin kuninkuudesta? (luvut viikolta 40/2015)

Sisältömarkkinoinnin tekijänä uskon vakaasti siihen, että paras ja kuluttajia koukuttavin sisältö tulee jatkossa yritysten tekemänä. Kun suomalaisfirmatkin pääsevät siihen kelkkaan, että mainostamisen sijaan sisällöntuotanto tuo pitkässä juoksussa enemmän euroja kassaan, olisin mediatalon edustajana huolissaan. Yrityksen tulevat ja vievät lukijat ja samalla mediaeurot. Omasta mediatilasta kun ei tarvitse maksaa.

Jos minä olisin mediayrityksen toimari, yhyttäisin äkkiä lehtibrändien omistajat ja asiakaslehtien tekijät yhteen. Saatttaa tuntua kuningas lehtirändin päätoimittajasta inhottavalta, mutta tie on todennäköisesti yksi harvoista vaihtoehdoista.

Jotkuthan saattaisivat viedä ajatuksen jopa niin pitkälle, että olemassa olevasta lehtibrändistä syntyisikin yritys X:lle sisältömarkkinointinyrkki. Siinäpä vasta kuningasbrändi!

Markus Nieminen vie blogissaan idean vielä pidemmälle:

Ehdotukseni varmaan konkretisoituu esimerkillä. Mikä taho voisi omistaa historiatieteen, luonnontieteen tai vaikkapa maantieteen? Kuka voisi omistaa ja tuottaa laadukasta historiallista journalismia, valistaa kansaa puolueettomasti? Aivan konkreettisenä esimerkkinä nostan esiinVarustelekan, joka voisi tuottaa tietoa Suomen historian ympäriltä. Tavoitteena tuottaa, ylläpitää ja jakaa tietoa kaikille, puolueettomasti. Näin yritys saisi aivan uudenlaisen merkityksen yhteiskunnassa.

Markuksen idea on korkealentoinen ja kauaskantoinen, mutta aika lailla totta jo tänä päivänä. Jos nuorimies haluaa etsiä tietoa eräilystä ja metsästyksestä, ensimmäinen osoite saattaakin olla Varustelekan sisällöt. Katsos kun googlettamalla Metsästys ja kalastus, pääset kyllä käsiksi loistaviin sisältöihin: Tilaamalla printtilehden. (Googlen hakutulosten ykkösenä hakusanalla Metsästys ja kalastus löytyy lehden tilauslomake. Vuonna 2015.)

Ville Kormilainen
Kirjoittaja on viestintäkonsultti sekä sosiaalisen median ja sisältömarkkinoinnin asiantuntija

Ota sinäkin käyttöösi Uuden Suomen Yrityskanava, sisältömarkkinointityökalu yrityksesi käyttöön. Lue lisää tai soita 040 5155  385/Janne Kujanen tai mailaa janne.kujanen@lahimedia.fi

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>